BUSINESS ESSENTIALS MBA

Na dit kortlopend MBA-programma voelt u zich sterker en zelfverzekerder dan ooit. U leert een succesvolle strategie voor uw organisatie of afdeling uit te stippelen en u creëert een context voor uzelf en uw omgeving waarin u business- en optimaliseringskansen maximaal benut. In 8 workshops van een halve dag leert u wat u écht moet kennen en kunnen om een succesvol MT-lid te zijn. Business Essentials MBA kan een vervolg zijn op het Teamleider Ontwikkel Programma.

Workshopmodules 
Tijdens de workshop wisselen uitleg, discussies en praktijkoefeningen elkaar voortdurend af. 
In de workshop worden de volgende modules behandeld:
 
Module 1: Financieel management 
- de werking van een onderneming; 
- evalueren van potentiële groei; 
- strategische en financiële planning; 
- begroten, analyseren en evalueren met kennis van zaken; 
- hoe leest u een balans- en resultatenrekening? 
- het belang van financiële analyse en de vertaling in een financieel beleid; 
- hoe maakt u een investeringsanalyse? 
- wat houdt een kosten- en opbrengstenanalyse in? 
- hoe kunt u beter financieel plannen en budgetteren (Balanced Scorecard, ABC)? 

Module 2: Strategisch management 
- gericht werken aan een betere focus; 
- bouwstenen van een goed strategisch plan; 
- het belang en aanpak van consequente en organisatiebrede strategische keuzes; 
- het verschil tussen ondernemingsstrategie en marktstrategie; 
- de relatie met stakeholders: mogelijkheden en werkwijzen; 
- overzicht strategische modellen om een marktstrategie te ontwikkelen; 
- implementatie van een strategie. 

Module 3: Human resources management 
- fundamenten voor een tevreden en gemotiveerde werknemer; 
- werving en selectie: wervingskanalen, regels en valkuilen bij selectie, contracttypes; 
- verloning: basisprincipes, loon als motivator, do's-and don'ts in verloning; 
- loopbaanpaden, loopbaanmanagement; 
- kwaliteit van arbeid; 
- de rol van de manager in opleiding en ontwikkeling van medewerkers; 
- competentiemanagement en loopbaanbeleid. 

Module 4: Project- en verandermanagement 
- projecten efficiënt omzetten in concrete realisaties; 
- het toenemend belang van projectmatig werken; 
- de organisatiekant van projecten: de vorm-kant, de ik-kant, de wij-kant; 
- welke krachten en belangen spelen in projecten? 
- hoe een project in de steigers zetten? 
- hoe de slaagkansen verhogen door projectplanning en projectbeheersing? 
- hoe kijken medewerkers naar veranderingsprojecten? Waar ontstaat weerstand? 
- basisprincipes voor succesvol overtuigen bij veranderingen; - hoe de slaagkansen verhogen? 
- praktische aanbevelingen en stappenplan. 

Module 5: Marketing en sales 
- een doordacht marketing- en salesbeleid als antwoord op een competitieve marktomgeving; 
- het bepalen van de juiste businessstrategie; 
- het ontdekken van groeipotentieel en dito strategieën; 
- het bepalen van merkwaarde, merkprofielen en bijpassend communicatiemodel; 
- het bepalen van de value proposition; 
- gesegmenteerde marketingplanning en geïntegreerde communicatie; 
- sales als verkoopinstrument: heldere doelen en duidelijke verwachtingen; 
- sales in een nieuw tijdperk; 
- spanning tussen marketing en sales; 
- strategische marketing en sales visie. 

Module 6: Organisatie en leiderschap 
- leiderschap als bouwsteen voor het succes van organisaties; 
- het verschil tussen leidinggeven en leiderschap; 
- visie, inspiratie en passie in het kader van leiderschap; 
- leiderschaptrends en leiderschapmodellen; 
- cultuur en leiderschap; 
- competenties en leiderschap; 
- het eigen leiderschap onder de loep: testen en oefeningen; 
- motivatie en communicatie; 
- coachen op doelen. 

Module 7: Supply chain management 
- kennis van algemene concepten van supply chainmanagement; 
- relatie leggen tussen de supply chain en ondernemingsstrategieën; 
- inzicht krijgen in kritieke indicatoren bij plannen en voorraadbeheer en technieken voor vraagvoorspelling en –beheersing; 
- meten van efficiëntie en reactiesnelheden in de supply chain; 
- inzicht krijgen van factoren die de vraag beïnvloeden; 
- kennis van de kernconcepten van CRM en SRM; 
- managen van de supply chain over meerdere schakels; 
- implementeren van de vraagplanning en het analyseren point-of-sale data; 
- toepassen van methoden en technieken ter ondersteuning van continue verbeterstrategieën. 

Module 8: ‘Proeve van bekwaamheid’ 
Op basis van de kennis die in de voorgaande modules heeft opgedaan, schrijft u een business plan en/of afdelingsplan en presenteert deze.

Maatwerk 
Business Essentials MBA wordt in-company gegeven zodat deze geheel op maat kan worden verzorgd.

Workshopmaterialen
Voor of na iedere module kunt u een e-book downloaden. 

Duur van de workshop
De totale doorlooptijd van het Business Essentials MBA traject bedraagt 8 maanden. 
Het traject bestaat uit een intakegesprek met iedere deelnemer en 8 workshops van een halve dag. 
Na het afsluiten van het Business Essentials MBA traject ontvangt u een certificaat.

Investering 
De investering voor deze 8 x 4 uur durende workshop is € 6.800,- per groep (excl. btw). 
Inclusief zijn alle voorbereidende werkzaamheden en de workshopmaterialen. 

Bel voor meer informatie Teamingnet: 074 711 02 62.